Goldfink
Goldfink |
---|
Brand photos |
Instructions sheet |
The Goldfink brand remained on the market around from 10s to 60s. It does not come from a fountain pens manufacturer, instead the production was contracted to third parties by a large chain of stores selling stationery, headquartered in Berlin Friedrichstrasse 77, one of the main streets of downtown.
The earliest production consists of safety models of excellent quality comparable to the Montblanc one. In the 30s a catalog allows to have references to a series of models: Wunderfüller ', characterized by a particular button filler, in which the latter was operated by the rotation of the pad; Standard (Sechskantkopf) a safety filler with octagonal shaped head and cap; Alexander, a safety with rounded ends in the common German style; Liebling, a button filler, Druckfüller a button filler. Besides these, the company was producing luxury models with precious metals (silver and solid gold) overlays, and mechanical pencils.
La Goldfink, che arrivò ad aprire a Berlino fino a sette negozi, ebbe il suo apice negli anni '30, nel periodo di massimo splendore della capitale tedesca, divenendo uno dei principali produttori tedeschi di materiale da cancelleria; per quanto riguarda la produzione delle penne le varie parti erano realizzate dalla Melbi di Odenwald, dalla Columbus di Fürth e dalla Fend di Pforzheim. Di questo periodo è la creazione del sistema Doppeltank, a doppio serbatoio. Dopo la guerra con la divisione della Germania e la perdita di rilevanza della capitale, anche l'azienda subì un declino, anche se il negozio Goldfink restò ancora in attività. Il marchio è stato recentemente riportato in vita per una produzione di penne artigianale.